Mýty o fitness pod drobnohledem!
Rady pro cvičení: Jaké jsou mýty o fitness – a co je pravda?
Díky cvičení je možné cíleně odbourat tuk na určitých tělesných partiích, jako např. na břiše, přičemž čím více nás svaly bolí, tím efektivnější je posilování: K problematice fitness koluje mnoho zaručených rad – zde se dozvíte, které jsou skutečně pravdivé a u kterých se jedná o mýty.
1. Cvičením odstraníme problémové partie – jde to?

Odstranění problémových partií – pro mnohé je to velká motivace, proč chodit do fitness studia. Věc se ovšem má takto: Aby se začal spalovat tělesný tuk, musí se zvýšit celkový energetický výdej. Cvičení a přístroje, které cíleně spalují tuky jen např. na zadečku nebo na břiše, jednoduše neexistují. Jen pokud se cvičením sníží celkový podíl tělesného tuku, shodíme i na hýždích, stehnech a na bocích – hubnutí jen na některých partiích není možné. Toto tvrzení je tedy z říše říše mýtů.

2. Nakopnou nás energetické tyčinky před cvičením?

Odpověď: V zásadě ano. Energetická tyčinka před cvičením se skutečně postará o více energie, protože se díky ní rychle zvedne hladina cukru v těle – ovšem jen na velmi krátkou dobu. Rychle tedy opět klesne, což způsobí i rychlý pokles navýšené výkonnosti.

 

3. Čím více nás bolí svaly, tím účinnější je cvičení?

Toto je taky jeden z mnoha mýtů: Silná bolest svalů není indikátorem úspěšnosti cvičení. Při svalové horečce dochází k malým poraněním svalů v důsledku neobvyklého přemožení, není to ovšem žádný důkaz účinnosti cvičení. Pokud po posilování nemáte namožené svaly, neznamená to, že jste cvičili málo nebo neúčinně.

 

4. Jsou pro cvičení lepší bio výrobky?

Je strava složená z bio výrobků při sportu lepší? Nikterak: Nálepka „Bio“ poukazuje pouze na přírodní původ potraviny, ovšem nevypovídá nutně nic o její kvalitě. Potraviny živočišného a rostlinného původu, označené bio pečetí, mají stejné kvalitativní výkyvy jako běžné potraviny.

 

5. Je zahřátí svalů zbytečné?

K mýtům kolem sportu patří i mínění, že se před cvičením nemusíme zahřát. Sportovec by neměl zapomínat na rozcvičení! Zahřátím svalů zaprvé předejdete jejich poranění, protože se tím svalová vlákna stávají pružnější. Zadruhé se svaly již před vlastním cvičením dostanou na „provozní teplotu“, což se odrazí ve vyšší účinnosti posilování. Ergo: Rozcvičení je povinné – už jen proto, aby se zamezilo poraněním svalů a z nich vyplývající svalové horečce.

 

Totéž platí pro uvolnění po cvičení. Tvrzení, že uvolnění například pomocí strečinku je zbytečné, patří také k mýtům. Při uvolnění tělo pomalu chladne a látková výměna se dostává opět do „normálu“.

 

6. Posilování není nic pro starší lidi?

I toto tvrzení patří k mýtům. Právě starší lidé by měli své tělo namáhat a rozvíjet přiměřeným posilovacím cvičením. Je to prevence nemocím typu osteoporóza a úbytku svalové hmoty. Když se cvičení provádí správně, nehrozí riziko poranění. A navíc: I když člověk za mlada spíše nesportoval, není to důvod, proč se sportem nezačít ve stáří. Nikdy není pozdě začít cvičit – výhody převažují. Každopádně: Když jste dlouho nesportovali, je dobré promluvit si o tom nejprve s lékařem a nechat se prohlédnout.

 

7. Posilování a přechod: Hrozí návaly?

Velmi rozšířené je i tvrzení, že u žen v přechodu je cvičení jednou z příčin obtěžujících návalů. Ovšem není tomu tak – naopak: Pravidelné cvičení pomáhá ženskému organismu zůstat fit i v této životní etapě – navíc sport pomáhá i s vyváženou hladinu hormonů. Tedy: I toto rádoby pravdivé tvrzení patří do říše mýtů!