Fitness HITY: CrossFit a Freeletics
Sportovní HIT: CrossFit versus Freeletics
CrossFit je považován za jeden z nejtěžších sportů na světě! Přesto je to v posledních několika letech fitness trend pro ty, kteří rádi zvedají závaží a jdou až na hranice svých možností. A co je Freeletics? To je také oblíbený druh cvičení. A sice u těch, kteří chtějí trénovat intenzivně a výlučně pomocí váhy vlastního těla – a to i venku. V čem se CrossFit a Freeletics liší, a proč jsou oba tyto typy fitness cvičení HITem.
Tvrdší, rychlejší, Crossfit!

CrossFit zahrnuje vysoce univerzální, rozmanitý, a především funkční kondiční trénink, vytrvalostní trénink, vzpírání a komplexní posilovací cviky, vzájemně propojené do jednoho celku. Při tomto intenzivním High-Intervall-tréninku (HIT) se v krátkém čase provádí velký počet opakování, až do úplného vyčerpání. Pro CrossFit je typický kruhový trénink s několika cvičebními stanovištěmi - přitom běží stopky. Při tomto tréninku spálíte hodně kalorií, podpoříte růst svalové hmoty a odbourávání tuků.

Ten, kdo praktikuje CrossFit, jde při tréninku téměř vždy až na hranice svých možností – a někdy i za ně. Pot se řine, svaly hoří, tepová frekvence vystoupá na 180. Pokud se provádí disciplinovaně, je cvičení CrossFit vždy výzvou a extrémně náročné. Jeho intenzita však neodrazuje. Naopak.
CrossFit není v žádném případě vhodný jen pro zkušené sportovce, můžou ho vyzkoušet i nováčci. Ale neplatí to v plném rozsahu a pro všechny cviky! Zejména ne pro ty, při kterých se dynamicky pohybuje s těžkým závažím. Při nesprávném vzpírání je riziko poranění vysoké. Proto vždy nejprve jednotlivé pohyby pečlivě a opatrně procvičte s trenérem (!) a teprve pak postupně zvyšujte zátež. 

Oblíbená CrossFit cvičení

Příklady CrossFit cvičení: mlácení palicí do obrovské pneumatiky od kamionu, tahání zátěžových saní po sportovní hale a házení 20 kilovými kettlebelly. Mezitím jízda na rotopedu nebo skákání na plyo boxech. Nedílnou součástí CrossFit tréninku je vzpírání dlouhých a krátkých činek, ale patří sem i klasická bodyweight cvičení, jako jsou dřepy, výpady, angličáky, kliky a push-upy. Samozřejmě ideálně se závažím. Kdo chce být fit, musí cvičit vše a opravdu pravidelně.

Pro představu si zde uveďme příklad profi tréninku: Po zahřátí půlhodina vzpírání, pak gymnastiku na kruzích, chůze po rukou, několikrát po sobě šplh po pětimetrovém laně a nakonec 100 krát dynamické vzpírání - pro ambiciózního Crossfittera žádné neobvyklé penzum.

Multitalenty se poměřují při CrossFit Games

Kdo se chce honosit titulem „Fittest Man on Earth“, musí být extrémně všestranný a vytrvalý. Američan Matt Fraser je současným držitelem titulu z turnaje „Reebok CrossFit Games 2017“ a sesadil tak z trůnu CrossFitovou legendu Richa Froninga. Oba jsou fitness idoly – statisíce fanoušků po celém světe jim fandí a sledují, jak celý týden, každý den předvádějí neuvěřitelné fyzické výkony. 

U žen pocházejí v současné době nejlepší dámy na světě z Islandu. Jmenují se Katrin Davíðsdóttir, Sara Sigmundsdóttir a Annie Thorisdottir. V jejich vlasti má silový trénink tradici. O jejich vyrýsovaných břišních svalech a rekordních hodnotách při vzpírání si může většina mužů, kteří chodí pravidelně do posilovny a myslí si, že jsou v perfektní kondici, nechat jen zdát. 
 

Freeletics: Bodyweight trénink na online bázi

Freeletics je digitální koncept tréninku, který staví na online tréninkových videích. Při Freeleticsu se cvičí intenzivně po dobu maximálně 45 minut pouze pomocí vlastní tělesné hmotnosti. To ovšem neznamená, že je Freeletics hračka. Cvičení je zaměřeno na klasické cviky na stabilitu a dynamické cviky jako jsou výpady, dřepy, kliky, mountain climber (přítahy kolen k loktům) a sklapovačky. Cvičit se dá doma, v parku nebo v posilovně. Cílem je procvičit svaly, posílit je, přitom odbourat tělesný tuk a zvýšit základní kondici a vytrvalost. Začátečníci se mohou snadno připojit díky příslušným on-line fitness kurzům.

Freeletics vs. Crossfit: rozdíly

Zásadní rozdíl mezi CrossFitem a Freeleticsem spočívá v tom, že u CrossFitu přichází ke slovu tyče, řetězy, lana, disky, kettlebelly nebo jiné posilovací stroje, zatímco u Freeleticsu se nepoužívá nic. Proto je vhodný pro začátečníky a dá se cvičit doma v obývacím pokoji. CrossFit si musíte jít zacvičit do speciálního sportovního zařízení. Ideálně s vyškolenými trenéry, kteří vás budou opravovat a motivovat. To nepodceňujte. Při Freeletics trenér chybí. Je tedy potřeba notná dávka vlastní disciplíny. Cvičení často netrvá déle než 30 minut. V případě CrossFitu jste po půlhodině teprve hotovi s warm-upem.