Co by měli pít sportovci
Jaký je nejlepší nápoj pro sportovce?
Měli bychom vypít jeden a půl až dva litry vody denně, abychom si udrželi v kondici životní funkce typu činnost mozku a dýchání, přičemž nesmíme zapomenout ani na pohyb. Kdo se při sportu potí a ztrácí tekutiny, musí své zásoby nutně znovu doplnit. Ale čím? Zde se dozvíte, které nápoje jsou pro sportovce ideální a zdravě a účinně zahánějí žízeň.
Minerální voda jako nápoj pro sportovce: Obsažené hodnoty jsou důležité

Pocením ztrácí lidské tělo nejen tekutiny, ale i minerální látky jako například sodík. Tuto ztrátu lze pokrýt pitím minerální vody při sportu. Při pohledu na obsah živin na láhvi je jedno zřejmé: Není voda jako voda.

Minerální voda s nízkým obsahem sodíku je vhodná spíše pro starší lidi a pro přípravu kojenecké výživy. Sportovci by měli při doplňování tekutin raději sáhnout po neperlivé nebo jemně perlivé vodě bohaté na minerální látky a sodík – koncentrace sodíku ve vodě zpomaluje výdej vody. Kromě sodíku by měla minerální voda ještě obsahovat dostatek vápníku a hořčíku. Denní dávka vápníku činí u dospělého jedince cca 800 miligramů, minerální látky hořčíku potřebujeme zhruba polovinu.

Výhody minerální vody jako nápoje pro sportovce: Neobsahuje cukr a tím ani žádné kalorie. Navíc obsah minerálních látek a oxidu uhličitého mění i chuť – některé vody chutnají například sladce, jiné kysele nebo po kovu.

Tip: Tělo lépe přijímá vodu o pokojové teplotě než ledově vychlazenou. Za hodinu zvládne organismus vstřebat jen asi 500 až 800 mililitrů tekutin, zbytek se vyloučí. Proto pijte raději pravidelně než dvakrát denně jeden litr.

Nápoj pro sportovce: Ředěné ovocné šťávy

Pro obměnu jsou jako nápoj pro sportovce vhodné i ovocné šťávy ředěné v poměru jedna ku třem – tři díly minerální vody a jeden díl ovocné šťávy. K obsaženému ovocnému cukru musíme přistupovat opatrně. Dodává sice rychle využitelnou energii, ovšem jedna sklenice šťávy má asi tolik kalorií jako jedna sklenice coly. Limonády a ledové čaje s obsahem cukru, jakož i perlivé energetické drinky, jsou pro sportovce nevhodné, protože obsahují příliš mnoho cukru.

 

Isotonické nápoje pro vrcholové sportovce.

Isotonické nápoje pro sportovce, takzvané iso drinky, se díky poměru živin rozpuštěných v tekutině rychle vstřebají střevy, protože jejich osmotická hodnota je stejná jako hodnota krve. Iso drinky dodávají energii ve formě cukru a obsahují pro organismus důležité elektrolyty jako je sodík, vápník a hořčík. Amatérští sportovci by měli od jejich konzumace upustit, iso drinky jsou totiž určeny spíše pro vytrvalostní sportovce zaměřené na výkon a obsahují příliš mnoho cukru – jablečný džus rozředěný vodou úplně postačí.

 

Nealkoholické pivo jako nápoj pro sportovce

Před několika lety se nealkoholické pivo (pšeničné nebo světlé) etablovalo jako isotonický nápoj pro sportovce. Po námaze dodá dostatek vitamínů a živin, osvěží bez kalorií a znovu doplní v buňkách a orgánech vyprázdněné zásobníky glykogenu, které dodávají energii svalům.