Co jsou proteiny a jak se v nich vyznat
Posilujete pravidelně, ale nevidíte na svém těle žádný pokrok?
Nebo naopak chcete, aby byl růst svalové hmoty ještě rychlejší? V tom případě zvažte nákup proteinů, které jsou připraveny přesně tak, aby se postaraly o optimální a dostatečně rychlý nárůst svalové hmoty. Navíc jsou vhodné pro dietáře, protože napomáhají redukci tělesné hmotnosti.

Zdravý životní styl si v posledních letech podmaňuje stále více a více lidí. Proto se výrobci snaží přicházet s novými recepturami, jež vyhovují životní filozofii každého z nás. Pryč jsou doby, kdy jediným doplňkovým zdrojem bílkovin byly extrakty z hovězího masa nebo syrovátky.

Na první pohled se může zdát výběr správného přípravku jako hotová věda. Když ale do problematiky proniknete hlouběji, zjistíte, že není tak náročná, jak se zdá. V prvé řadě byste ale měli vědět, co to vlastně protein je a k čemu slouží.

Při samotném výběru hrají rozhodující roli hlavně druh doplňku stravy a jeho potřebné množství. Každý člověk potřebuje jinou dávku podle stavby těla a charakteru tréninku. Rozhodně též pečlivě projděte informace uvedené na přebalu zboží.

Chuť sice nijak nezmění výsledný efekt, kdo by však jedl něco, co mu nechutná? Naproti tomu renomé výrobce je obvykle velmi zásadní pro správný výběr. Rozhodně byste totiž neměli riskovat s produkty bezejmenných značek. Nezapomínejte totiž, že jde o vaše zdraví.

1. Co je protein?

Většině z nás se rozsvítí v momentě, kdy uslyší český název této látky – bílkovina. Jelikož funguje jako hlavní stavební kámen svalů, potřebujete jí mít při posilování dostatek. Jinak se může stát, že ani přes neutuchající úsilí se růst svalové hmoty nedostaví.

Odpovídající příjem bílkovin je významný i během hubnutí. Látka totiž sehrává důležitou roli při odbourávání tuků. Ty jsou při cvičení postupně nahrazovány svaly a vedou k celkovému zpevnění postavy.

Proteiny se nacházejí i v běžné potravě, přičemž nejvíce jich obsahují vejce, maso, případně mléčné výrobky. Jestliže těmto potravinám ze zdravotních či etických důvodů neholdujete, využití speciálních přípravků nevyhnete. Odpovídající denní dávky ovšem jen obtížně dodržíte i v případě, že si pořádnou flákotu masa dopřáváte rádi a často.

2. Druhy přípravků

V poslední době se doslova rozsypal pytel s proteiny získaných z různých zdrojů. Při procházkách v obchodech nebo surfování stránkami e-shopu se můžete setkat hned se sedmi různými typy přípravků:

Syrovátkové proteiny

Asi nejběžnější doplněk stravy, který dlouhá léta představoval jedinou variantu. Stále si udržuje svou oblibu a bývá hlavním pomocníkem profesionálních kulturistů. Získává se z mléčné syrovátky, a kromě růstu svalů přispívá i k redukci tuků. Ve střevech se snadno vstřebává, takže se nemusíte bát, že by vám bylo těžko od žaludku.

Kaseinové proteiny

Vzhledem k tomu, že kasein se také vyrábí ze syrovátky, mohli bychom jej teoreticky považovat za jeden z poddruhů syrovátkových bílkovin. Svými vlastnostmi se však od klasiky poměrně výrazně liší, a proto má i jiné místo ve výživě a tréninkovém procesu. Největším přirozeným zdrojem kaseinu je tvaroh. Tato bílkovina se vyznačuje extrémně pomalým procesem vstřebávání. Proto je určena jedincům s velmi rychlým metabolismem, kteří si ji mohou dopřát i po ránu.

Hovězí proteiny

Určitou dobu se velké oblibě těšily proteiny získané filtrací tuku a hydrolýzou z hovězího masa. Jejich výhodou je snadná stravitelnost a velký obsah proteinů. Na druhé straně ovšem počítejte s tím, že nezanedbatelnou část obsahu tvoří kolagen. Ten sice zdánlivě zvyšuje procentuální zastoupení bílkovinné složky, nemá však žádný vliv na tvorbu svalové hmoty.

Výhodou je dobrá vstřebatelnost při pomalejším trávení. Připravte se však na ne zrovna uspokojivou chuť a vysokou cenu.

Sójové proteiny

Odmítáte jíst doplňky stravy živočišného původu? Není problém, neboť v dnešní době výrobci myslí i na vás a nabízejí širokou nabídku přípravků z přírodních zdrojů. Jedním z nich jsou i sójové proteiny. Jejich významným pozitivem je přítomnost kompletního spektra aminokyselin, díky čemuž se vaše tělo dočká skutečně komplexní výživy. Připravte se však na to, že tělo výraznou část obsažené bílkoviny nedokáže vstřebat a vyloučí ji.

Hrachové proteiny

Druhou rostlinnou variantou jsou proteiny získané ze žlutého hrachu. Vyznačují se výbornou stravitelností a vcelku dobrou chutí. Na první pohled se může jevit nižší obsah bílkovin, pohybující se pouze mezi 60 a 85 %, jako problém. Tělo však dodaný protein zpracuje bezezbytku, takže jeho reálná efektivita je vyšší než v případě sóji. Obávat se nemusíte ani alergických reakcí.

Vaječné proteiny

Vajíčka obecně patří mezi nejlepší zdroje bílkovin vůbec. Proteiny se vyrábějí extrakcí bílků, takže asi nikoho nepřekvapí, že se jedná o jednu z těch dražších možností na trhu. Kvalita bílkovin je nejvyšší ze všech a můžete si být jisti, že obsažené množství se bude pohybovat nad 80 %. Po kaseinu se navíc jedná o protein s nejdelší dobou trávení, takže je vhodný pro konzumaci na noc.

Konopné proteiny

Jeden z nejdražších proteinů se získává rozmělněním semínek konopí. Extrakcí dojde k vyloučení THC, nemusíte se tedy obávat halucinogenních účinků. Konopí má kromě růstu svalové hmoty i řadu pozitivních účinků na metabolismus, krevní tlak nebo srdce. Bohužel ovšem pro potřeby stavění svalů nenabízí dostatečný obsah bílkovin, který běžně bývá nižší než 80 %.

3. Doba použití

Při výběru z výše uvedeného přehledu byste se měli řídit také tím, kdy si chcete dávku bílkovin dopřát. Profesionální výživoví poradci totiž ví, denní doba a případná tréninková zátěž významně ovlivňují efekt přípravku na váš organismus. Obecně rozlišujeme několik dob použití, podle nichž se liší i vhodné proteiny:

 

Ráno po probuzení – dobře stravitelné přípravky, s rychlým vstřebáváním

Před tréninkem – lehce stravitelné a rychle se vstřebávající izoláty

Po tréninku – okamžitá vstřebatelnost, obsah bílkovin nad 80 %

Během dne – pomalejší vstřebatelnost, dobrá stravitelnost, může být vyšší obsah sacharidů pro dodání energie a pocitu plnosti

Před spaním – velmi pomalé vstřebávání, dobré trávení (kasein)

 

Ve výrobcích Ehrmann High Protein je obsaženo 20g syrovátkového proteinu v jednom balení s výjimkou tvarohu, který má dokonce 28g.

 

Zdroj: www.arecenze.cz