Biorytmus ovlivňuje naši křivku výkonnosti
Biorytmus: Kdy je tělo nejvíce aktivní?
Někteří se hned ráno cítí úplně fit a plně se soustředí. Večer jsou pak ale unavení a chtějí jen jíst a spát. U jiných je tomu zcela naopak – ráno se nemohou probudit a teprve později začínají správně fungovat. Za to, jak aktivní jsme, může individuální biorytmus, neboť naše výkonnost během dne kolísá.
Biorytmus – „vnitřní hodiny“ člověka

Na vědecké úrovni se obecně rozlišuje mezi těmi, co vstávají brzy ráno (skřivani) a těmi, co ponocují (sovy). Ti první jsou aktivní a schopni výkonu již od časného rána, ti druzí se do nejlepší formy dostávají teprve až večer. Biorytmus řídí naši vlastní křivku výkonnosti, která prochází fázemi nejvyšší aktivity a vyčerpání. Je ovšem jedno, jak moc jsme se vyspali, každý potřebuje zhruba co 90 minut potřebuje krátkou pauzu, aby se poté mohl opět soustředit.

Kdybychom měli sportovat?

Ráno kolem desáté hodiny je nejlepší čas naučit se něco nového. V poledne se obvykle nesoustředíme. Křivka výkonnosti padá. Klasickým jevem je ospalost po obědě. Díky trávení se stáváme leniví a měli bychom si trochu odpočinout. Odpoledne od 16 hodin jsou pak svaly nejvýkonnější. Kdo může, měl by sportovat v tuto dobu. Pozdě večer pak již křivka výkonnosti postupně padá. Čím později večer je, tím menší je výkonnost při sportu, tak alespoň praví teorie – nicméně v konečném důsledku je všechno jen otázkou návyku.

A jak zjistíme, jaký typ biorytmu máme a jak tikají naše vnitřní hodiny? Jednoduše – naslouchejte sami sobě a zapomeňte na pseudo výpočty na internetu. Pokud chcete večer po práci ještě jít do fitness studia, ale nějak nemůžete, protože se najednou cítíte strašně unavení, může to mít vícero důvodů. Zaprvé: Jste opravdu přetažení a měli byste jít spát. Zadruhé: Jste právě ve fázi vyčerpání. Nebo zatřetí: Velení se ujal váš vnitřní spratek...