Au, svaly bolí! Co teď?
Co pomáhá proti svalové horečce? Poradíme vám, jak bolest svalů utlumit.
Každý, kdo to někdy přehnal s přílišnou fyzickou námahou, zná to nepříjemné pálení svalů, které přichází v následujících dnech: au, je tu svalová horečka! Spousta lidí věří, že patří k posilování stejně jako pocení a že je to známka účinného nabývání svalové hmoty. Omyl! Prozradíme vám, co přesně svalová horečka je, jak vzniká a jak se jí účinně bránit.
Co je svalová horečka a jak vzniká?

Za svalovou horečka se označuje palčivá bolest ve svalech, která se obvykle projevuje po cvičení nebo po neobvyklé tělesné námaze. Svalová horečka vzniká v důsledku drobných poranění, tzv. mikrotrhlin, ve svalové tkáni. Čím intenzivnější bylo cvičení nebo čím neobvyklejší byla tělesná zátěž, tím prudší je svalová horečka.

Dokud tělo neopraví poraněná svalová vlákna, což může trvat i několik dní, svaly táhnou a pálí. To je normální. I zkušení sportovci, když zkoušejí nové posilovací cviky, toho někdy nejsou ušetřeni. Nicméně jedno je jisté: Bolest svalu není známkou dobrého tréninku. A stejně tak svalová horečka nevede nutně k nárůstu svalové hmoty. Aby mohly svaly růst, potřebují nové cvičební podněty – ne přetížení!

A proč se vlastně říká svalová horečka? S horečkou sobotní noci to nemá nic společného.  Ovšem s klasickou horečkou, jakou známe např. při chřipce, ano. Za názvem horečka se skrývá druh zápalu sliznice. 

Jak zabránit svalové horečce? Ideálně je začít cvičení cviky na rozehřátí (warm-up) a zakončit ho cviky na zklidnění (cool-down) ve formě lehkých protahovacích cviků po zátěži. Díky cvikům na rozehřátí se svaly dostanou na „provozní teplotu“ a jsou pak výkonnější. Tím se sníží riziko jejich namožení. Přitom není podstatné, jestli taháte celý den krabice, nebo chcete v posilovně pokořit nové rekordy. Jakmile dojde na neobvyklou, intenzivní tělesnou námahu, je téměř jisté, že se dostaví i svalová horečka. 

Každopádně otěže máte ve svých rukou – nepřehánějte to a navyšujte aktivitu s rozumem.

Co pomáhá proti svalové horečce?

Úlevu přinese protahovací cvičení, jemné masáže a horká koupel. I střídavé sprchování studenou a teplou vodou v kombinaci se saunou přímo po zátěži je užitečné. Avšak mnohem důležitější než vnější ošetření je vnitřní léčba. Jezte zdravou, vyváženou stravu bohatou na bílkoviny. Bílkoviny  jsou stavební materiál pro naše svaly – především větvené aminokyseliny BCAA, které jsou primárně zodpovědné za opravu svalové hmoty. 

Trénink se svalovou horečkou? I to je možné!

Jen proto, že máte stehenní svaly v jednom ohni a cesta po schodech se stává výzvou, není třeba mít nohy celý den nahoře a nedělat nic. Co tedy pomáhá proti svalové horečce? Recept je jednoduchý: trpělivost a pohyb. Pokuste se bolavé svaly šetřit a zároveň aktivně regenerovat. Lehký běh, krátká jízda na kole nebo pár temp v bazénu aktivuje krevní oběh, stimuluje prokrvení a prospěje vašemu tělu!